04 Oct
04Oct

Lost Stars av Claudia Gray är ett utmärkt tillskott till Star Wars-universumet och blandar episka rymdstrider, politiska intriger och en intim, emotionell karaktärsresa. Boken utspelar sig under det Galaktiska inbördeskriget och erbjuder ett unikt perspektiv på ikoniska händelser från originaltrilogin, samtidigt som den berättar en ny och fängslande historia som balanserar mellan kärlek och uppror.

Historien följer två barndomsvänner, Thane Kyrell och Ciena Ree, som delar en djup passion för att flyga. De växer upp på samma planet i den yttre randen och drömmer båda om att bli Imperiepiloter. Men när Imperiets grymheter blir tydligare, börjar deras vägar skiljas åt. Thane blir desillusionerad med Imperiet och ansluter sig till Rebellerna, medan Ciena förblir lojal mot Imperiet, trogen sin övertygelse om ära och plikt trots sina växande tvivel om dess moral. Deras föränderliga relation – från vänskap till kärlek, till fiender på motsatta sidor av kriget – utgör berättelsens emotionella kärna.

En av de mest tilltalande aspekterna av Lost Stars är dess förmåga att väva in välbekanta händelser och platser från Star Wars-sagan samtidigt som den berättar en personlig historia.

Rivaliteten mellan Thane Kyrell och Ciena Ree är en av de mest fängslande aspekterna av Lost Stars. Deras relation utvecklas från djup vänskap till en passionerad kärlek, men den verkliga spänningen uppstår när deras lojaliteter krockar. Thane, som blir desillusionerad med Imperiet, tar steget över till Rebellerna, medan Ciena förblir trogen mot Imperiets ideal om ära och plikt. Tjusningen i deras rivalitet ligger i hur båda karaktärerna fortfarande älskar och förstår varandra, trots att de slåss på motsatta sidor av kriget.

Deras inre konflikter – viljan att stå vid sin övertygelse kontra längtan efter den andra personen – gör deras dynamik både hjärtskärande och spännande. Läsaren ser två människor som är bundna av sitt förflutna, men som tvingas ifrågasätta sina lojaliteter och sin kärlek när deras världsuppfattningar inte längre går ihop. Detta skapar ett kraftfullt känslomässigt djup där båda karaktärernas val känns både rätt och fel, vilket gör rivaliteten komplex och oförutsägbar.

Lost Stars är inte bara en bra Star Wars-bok; det är en bra bok, punkt. Claudia Gray levererar en historia som är både episk och intim, och fångar Star Wars-universums storslagenhet samtidigt som den går på djupet med de personliga.

TEGEDAO GER BOKEN BETYG 4/5